Logo PAŻP
PAŻP
A A A      
 
English version Kontakt    
zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka

Film cybersecurity
Film cybersecurity
Film o PAŻP
Film o Podziale Polskiej Przestrzeni Powietrznej



Logo CEF

Najnowsze Informacje

2008.03.10, 13:32

Gdyńskie lotnisko mogłoby obsługiwać hydroplany.

zdj

Lotnisko w Gdyni-Kosakowie może być pierwszym w Polsce, z którego korzystać będą mogły także hydroplany - zapowiedział dziś na konferencji prasowej wiceminister infrastruktury Tadeusz Jarmuziewicz.


Wiceminister wyjaśnił, że aby tak się stało, musi dojść jednak do zmiany prawa lotniczego w Polsce. W obecnym kształcie pozwala ono lądować i startować samolotom tylko na "podłożu odwodnionym".

Zdaniem Jarmuziewicza, odpowiednie zmiany w prawie lotniczym, otwierające polską przestrzeń powietrzną dla hydroplanów, powinny wejść w życie najpóźniej do końca tego roku.

Utworzenie za cztery lata na pograniczu Gdyni i Kosakowa cywilnego lotniska zapowiedział kilka dni temu prezydent Gdyni Wojciech Szczurek. Port lotniczy Gdynia-Kosakowo ma powstać na bazie istniejącego od kilkudziesięciu lat, a zarządzanego dziś przez Marynarkę Wojenną lotniska wojskowego w Babich Dołach. Leży ono w pobliżu morza. Koszt inwestycji szacowany jest na 110 mln zł.

Do rozpoczęcia konkretnych prac władzom samorządowym brakuje tylko dwóch dokumentów: zgody Ministerstwa Infrastruktury oraz Ministerstwa Obrony Narodowej na to, aby lotniskiem wspólnie z wojskiem mogła zarządzać powołana przez samorządy Gdyni i Kosakowa spółka Port Lotniczy Gdynia-Kosakowo.

Jarmuziewicz przyznał, że choć wprawdzie w Polsce nie ma żadnego hydroplanu, to tego typu samoloty, mogące startować i lądować na wodzie, są bardzo popularne np. w Niemczech i krajach skandynawskich.

Prace nad przygotowaniem dokumentacji oraz same roboty budowlane miałyby potrwać cztery lata. Samorządy chcą zdążyć na Euro 2012. W sąsiedztwie istniejących już w Babich Dołach dwóch pasów o długości 2,5 oraz 1,8 kilometra planuje się budowę terminalu, magazynów cargo i parkingu samochodowego. Konieczna będzie także przebudowa składu paliw oraz dróg dojazdowych, w tym linii kolejowej.

Dziś jedynym cywilnym lotniskiem na Pomorzu jest Port Lotniczy im. Lecha Wałęsy w Gdańsku-Rębiechowie.

Źródło: PAP




powrót