Logo Niepodległa
Logo PANSA
A A A      
 
English version Kontakt    
zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka

Film cybersecurity
Film cybersecurity
Film o PAŻP
Film o Podziale Polskiej Przestrzeni Powietrznej



Logo CEF

Najnowsze Informacje

2009.11.17, 12:23

Lotnictwo i CO2

zdj

- Na warszawskim lotnisku w pierwszych dziewięciu miesiącach 2009 roku wykonano 289 lądowań techniką tzw. „zielonego podejścia” czyli CDA. – powiedział na konferencji „Sektor lotniczy a pakiet klimatyczny” Krzysztof Banaszek, Prezes PAŻP.
Continuous Descent Approach, to technika pilotażu, czyli sposób, w jaki załoga samolotu we współpracy z kontrolerami lotów prowadzi samolot do lądowania. Polega ona na zapewnieniu samolotowi płynnego, nieprzerwanego zniżania, najlepiej już z wysokości przelotowej. Wykonanie tych 289 „zielonych” lądowań pozwoliło przewoźnikom zaoszczędzić od 14 do 43 ton paliwa. Wdrożenie tej techniki pilotażu to oszczędność paliwa dla przewoźników, a dla mieszkańców Warszawy i dla mazowieckiego środowiska naturalnego to zmniejszenie emisji spalin - od 44 do 135 ton CO2 - w samych tylko trzech kwartałach tego roku.

Technikę pilotażu Continuous Descent Approach PAŻP w Warszawie wdraża od października 2008 roku. Celem PAŻP jest ustanowienie tej techniki pilotażu jako wymaganej do stosowania w podejściach do lądowania na warszawskim lotnisku.

Organizatorzy konferencji tj. Boeing i PLL LOT, w swoich wystąpieniach skupili się na kwestii włączenia lotnictwa do europejskiego systemu handlu prawami do emisji CO2 (EU ETS).

- Branża lotnicza to 30 mln miejsc pracy i 8 procent światowego dochodu. Jako lider tego sektora Boeing nie jest obojętny wobec kwestii zmian klimatycznych i szerzej, ochrony środowiska. Boeing 75 proc. wydatków na badania i rozwój przeznacza na ograniczenie negatywnych skutków przelotów. Dzięki zastosowaniu kompozytów w konstrukcji Dreamlinera, samolot ten jest znacznie lżejszy, co zredukuje zużycia paliwa od 15 do 20 procent. — powiedziała Henryka Bochniarz, prezydent Boeing Central & Eastern Europe.

- Europejskie linie lotnicze mogą stracić swą konkurencyjność, jeśli nie będzie globalnego porozumienia w sprawie ograniczania emisji w sektorze lotniczym - zauważył Jacek Krawczyk, przewodniczący rady nadzorczej PLL LOT - Unia Europejska jest liderem w staraniach o zatrzymanie zmian klimatu, ale jak zachęcić czy zmusić innych, by się przyłączyli? Według Krawczyka skutkiem takiej sytuacji jest wzrost udziałów w rynku lotów do Europy - przewoźników spoza UE np.: z Azji i Bliskiego Wschodu.

Prezentacja z wystąpienia Pana Krzysztofa Banaszka, Prezesa PAŻP, na konferencji „Sektor lotniczy a pakiet klimatyczny”:
Zarządzanie ruchem lotniczym a Ochrona Klimatu Globalnego – Perspektywa PAŻP




powrót