Logo Niepodległa
Logo PANSA
A A A      
 
English version Kontakt    
zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka

Film cybersecurity
Film cybersecurity
Film o PAŻP
Film o Podziale Polskiej Przestrzeni Powietrznej



Logo CEF

Najnowsze Informacje

2009.12.10, 08:58

CANSO – zróżnicowane geograficznie październikowe wyniki ruchu lotniczego

zdj

CANSO (Civil Air Navigation Services Organisation) przedstawiło procentowe wyniki ruchu lotniczego IFR* za miesiąc październik 2009 z 39 światowych i europejskich instytucji zapewniających usługi żeglugi powietrznej (ANSP).

Zdecydowana większość dostawców usług żeglugi powietrznej odnotowała spadki za miesiąc październik w porównaniu do roku 2008, aczkolwiek wielu spośród nich poprawiło znacząco swój wynik względem września 2009. Dostawcy, którym szczególnie udało się zredukować spadek ruchu lotniczego to głównie państwa południowej i środkowej Europy (Enav, Romatsa, NAV Portugal, ANS Czech). Znaleźli się i tacy, którzy osiągnęli długo oczekiwany przyrost ruchu. Udało się to greckiemu ANSP oraz węgierskiemu Hungarocontrol. PAŻP również odnotowała niewielką poprawę względem poprzedniego miesiąca utrzymując tym samym korzystny trend redukcji spadków, a przez to zajmowania coraz niższych pozycji w tabeli największych spadków ruchu lotniczego. W październiku 2009 r. spadek ten wyniósł 5.1%, a PAŻP uplasowała się na 23 pozycji wśród 39 ANSPs, które udostępniły swoje wyniki.


Jednak wyniki południowej i środkowej Europy dość mocno kontrastują z Europą północną, z których odnotowujemy wciąż pogłębiające się spadki ilości ruchu lotniczego. I tak ISAVIA, islandzki ANSP podwoił swój ujemny przyrost względem ostatniego miesiąca osiągając wartość 16% spadku ruchu lotniczego wobec ubiegłego roku, znajdując się na drugiej pozycji najsłabszych wyników w tabeli. Tuż za nim, z równie mocnym spadkiem zestawia się norweski AVINOR z wynikiem 14% spadku wobec zeszłego roku i blisko trzykrotnie gorszym wynikiem względem ubiegłego miesiąca. Również duński sąsiad, LFV Sweden z 10% utratą ilości operacji lotniczych względem ubiegłego roku utrzymuje spadkowy trend, choć zdecydowanie mniejszy od wspomnianych powyżej.

Uśrednione statystki ruchu lotniczego pochodzące z 39 instytucji zapewniających żeglugę powietrzną wykazały w październiku 2009 spadek ruchu lotniczego względem ubiegłego roku o wartość 9.3%. Pięcioprocentowy spadek operacji lotniczych Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej stanowi blisko połowę średniej światowej.

*IFR (Instrumental Flight Rules) – loty IFR oznaczają loty wykonywane zgodnie z przepisami dla lotów wg wskazań przyrządów, zwane także jako loty bez widoczności. Istnieją również loty VFR (Visual Flight Rules) i są to loty wykonywane zgodnie z przepisami wykonywania lotów z widocznością.




powrót