Logo PAŻP
PAŻP
A A A      
 
English version Kontakt    
zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka

Film cybersecurity
Film cybersecurity
Film o PAŻP
Film o Podziale Polskiej Przestrzeni Powietrznej
Logo CEF


Najnowsze Informacje

2012.08.16, 11:37

Bilet lotniczy - ile to kosztuje?

zdj

Odpowiedz na to pytanie opublikował na portalu wyborcza.biz red. Leszek Baj.
Redaktor Leszek Baj policzył, ile kosztuje jeden bilet na lot na przykładowej trasie z Wrocławia do Gdańska pokonanej na pokładzie „turbośmigłowego samolotu mogącym pomieścić 78 pasażerów”. Wyliczenia są oparte o założenie 77-proc. obłożenia samolotu (zajętych 60 z 78 miejsc). Okazuje się, że koszt na pasażera sięga około 195 zł, a ile wynoszą opłaty nawigacyjne pobierane przez PAŻP?
Odpowiedź: 6 złotych.

Sprawdźmy i rozwińmy jednocześnie te wyliczenia.

Do arkusza kalkulacyjnego podstawiamy dwie trasy.
Dłuższą o hipotetycznej odległość przelotu wynoszącej w zaokrągleniu 900 km (Rzeszów – Szczecin) i krótsza (Warszawa – Szczecin) o odległość przelotu wynoszącej około 450 km.
Analizowane trasy pokonają cztery różne samoloty z podobnym wypełnieniem pasażerami.
Na pokład A320-20 weszło 180 pasażerów, 767-30ER leci 247 pasażerów, E195 ma na pokładzie 112 pasażerów a 737- 800 podróżuje 159 osób.

Dwie trasy, cztery samoloty, a wynik podobny.





Udział PAŻP w koszcie jednego biletu waha się od kilku do kilkunastu zł w zależności od odległości, masy samolotu i jego wypełnienia. To dość niska cena zarówno odnosząc to do cen innych europejskich agencji żeglugi powietrznych, jak i do wagi, znaczenia usługi.

Porównując ceny za usługi świadczone przez PAŻP do cen innych europejskich agencji żeglugi powietrznych warto skorzystać z narzędzia pomiaru efektywności działania, jakim jest wskaźnik finansowej efektywności kosztowej, oznaczający stosunek kosztów świadczenia usług ATM/CNS do zagregowanych godzin lotu.
W roku 2011 wskaźnik efektywności kosztowej wyniósł dla PAŻP 299 EUR. Średnio w Europie wskaźnik ten wyniósł 419 EUR.


Wskaźnik finansowej efektywności kosztowej, w EUR, Europa (2010), Polska 2010 i 2011.



Spośród 37 instytucji zapewniających służby żeglugi powietrznej zrzeszonych w Eurocontrol tylko sześć ma lepszą finansową efektywność kosztową!




powrót